Micke

En förstaplacering i ett ödsligt startfält. Men en förstaplacering blev det.
Idag var det dags för Annaloppet, ett 5,2 km långt lopp utanför Nora. En resa på ca tre mil ut i vildmarken. 
Som vanligt inför ett lopp blev det havregrynsgröt med proteinpulver från Elite Nutrition och en kall Red Bull till frukost. En lyckad uppladdning skulle det visa sig.
Jag har väldigt svårt för det här med att komma i rätt tid. Antingen kommer jag en halvtimme för tidigt eller också kommer jag fem minuter för sent. Att komma i exakt tid funkar väldigt sällan. Och till mitt försvar kan jag ju säga att det är betydligt oftare jag kommer den där halvtimmen för tidigt än de där fem minuterna för sent. 
Den här dagen var inget undantag...
 
Efter att ha ätit frukost, hade jag så gott om tid på mig så jag slappade i fåtöljen ett tag. Tills jag insåg att jag inte alls hade så gott om tid, och frisyren var inte ens fixad än.
Så det blev lite stressigt ett tag. Frisyren fixades, kylväskan packades (en kall Frank's får man unna sig efter ett lopp, även om det inte är tjockis-dagen) och jag tog de raskare stegen ner till garaget. Oron över att fastna i något vägarbete eller trafikolycka dök upp i huvudet, för då skulle jag absolut inte hinna i tid till starten. 
Efter att kört lite bonus på hastighetsbegränsningen var jag till slut framme. Och hade då drygt 40 minuter på mig till start. Som sagt; jag kan verkligen inte komma i rätt tid.
 
Efter att ha hämtat nummerlappen hängde jag lite med Jimmy, innan det var dags för lite uppvärmningsjogging.
Det här är ett lopp jag aldrig har sprungit tidigare, så jag visste inte vad jag hade att vänta mig. Det stod i inbjudan att det var ett terränglopp, men efter att ha tittat på Johans film från förra året såg jag att det inte verkade vara så mycket terräng, utan mer som ett motionsspår. Däremot blev jag förvarnad att det vara ganska kuperat.
Uppförsbackar är något jag absolut inte kan springa snabbt uppför. Hur bra löpningen än går så blir det alltid en enorm svacka för mig så fort det börjar gå uppför. Det är ju nästan så jag tappar all fart bara vid den lilla uppförsbacken vid två kilometer på parkrun.
 
Starten gick och vi möttes direkt av en uppförsbacke. Inte speciellt brant, men den gick uppför och det räcker.
Lyckades ändå hänga med någorlunda och så fort det planade ut kunde jag börja springa förbi lite folk. 
Jag hade som sagt ingen koll på banan och därmed ingen koll på vilken tid jag kunde förvänta mig, men räknade med omkring 25 minuter, beroende på hur många backar det var. Det visade sig vara fler backar än vad som totalt återfinns i en genomsnittlig fotbollsturnering.
Så när jag kom i mål och det visade sig att det hade tagit mig 23,20 var jag rätt nöjd. Och att jag fick ytterligare en medalj till samlingen ökade ju nöjdheten :P
 
 
 
Eftersom jag inte är med i någon riktig löparklubb (förutom min egen No Broccoli Running Team Örebro) får jag "bara" springa i motionsklass. Däremot är det ju svårt att veta medan man springer vilka fler som kör motionsklass och vilka som kör tävlingsklass. Därför hade jag ingen aning om hur min placering var när jag kom i mål. Det fanns ju en del löpare där redan, men hur många av dem var motion och hur många var tävling?
 
När jag senare tittade på resultatlistan visade det sig att det hade gått över förväntan för mig :D
 
En förstaplacering blev det. Vilket kanske hade varit mer imponerande om det hade varit ett större startfält i motionsklass. Men men, av den lilla grupp som sprang motionsklass var jag iallafall snabbast, och det tänker jag vara nöjd med, så det så ;)
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress